Mors Dags Kort!



Hej!
Hoppas att ni haft en skön vecka! Nu är det inte långt kvar till mors dag så idag tänkte jag visa hur man snabbt och enkelt kan göra ett elegant morsdags kort med hjälp av Sihouettens rit-funktion.

Börja med att lägga upp din kort "bas". Jag har valt att göra mitt kort 12x12 cm.



Infoga bilden du har valt att använda. Jag justerade storleken för att den skulle passa till mitt 12x12 kort.



Nu ser du att det ligger en fyrkantig ram med rundade hörn ovanpå kortbasen. För att bli av med den går du in under Object i övre vänstra hörnet och väljer Ungroup och ta sedan bort den yttre ramen.





All du behöver göra nu är att rita och skära ut din design. Med alternativpanelen Cut Style (sax-knappen i övre högra verktysfältet) öppen markerar du endast ditt mönster - inte kortbasen - och trycker på cut. Fösäkra dig om att din kortbas och mittlinje är markerade som No Cut.
Så snart bilden är färdigritad markerar du din mönster-bild som No Cut och ser till att markera mittenlinjen som "perforerad" och själva kortbasen som "cut".






Nu är det dags att göra den lilla taggen.
Jag vek först ett ark transparang runt kortet och sydde fast det i kortryggen. Taggen kommer sedan sitta runt båda lagren.
Till taggen använde jag självhäftande cardstock. 
Rensa arbetsytan från mönster och figurer och infoga sedan tag-bilden så att du kan jobba med den där.





I innerramen av taggen vill jag att det ska stå Mother. Välj textverktyget och ställ dig mitt i taggen med markören och klicka. Skriv din text och förbered för att rita.
Som du ser går det en linje lodrätt över taggen och det är för att jag vill att Silhouetten ska skära här så att jag kan vika taggen snyggt runt båda kortlagren och slipper ett tjockt lager som ska vikas runt kortet och behåller på så sätt raka och snygga linjer.
Jag skar ut bakgrundslagren till taggen i gult och satte fast innerramarna ovanpå.

Nu återstår bara att bestämma var taggen ska sitta!



Jag satte min nere i högra hörnet!

Lycka till!

Mönster och figurer:

butterfly_floral_lace_square_C00500_19210

nameplates_C00011_27011 

Typsnitt:
Bickham Script

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0