Upprepning av figurer

Det här är en väldigt enkel beskrivning, men den är väldigt användbar till olika projekt som du vill duplicera, dvs upprepa.

Jag kommer att göra stora cirklar, s k polka dots, till en canvastavla och vill lära ut hur man kan göra dem jämt fördelade och i rät linje.

Jag började med att ställa in storleken på mitt projekt och sedan ritade jag dit en cirkel med en diameter på 1,5" (ca 3,8 cm).



Nu kan jag upprepa cirkeln. Börja genom att välja cirkeln, klicka sedan på knappen för kopiera (replicate) i verktygsfältet uppe till höger. Klicka sedan på avancerade val (advanced options) i det nedre hörnet av verktygsfältet. Detta tillåter dig att skräddarsy hur långt mellanrum du vill ha mellan dina cirklar. Du kommer att behöva prova dig fram för bästa resultat.





Som du kan se så har jag valt att ha 4 extra cirklar och ha 2,5" (ca 6,4 cm) mellan dem (just detta mått är från cirklarnas mittpunkter). När du har storleken korrekt väljer du att kopiera.
*Notera: x-linjen flyttar cirklarna till höger eller vänster medan y-linjen flyttar cirklarna upp eller ner.

Markera alla cirklar och gör på samma sätt. Jag ville ha cirklarna jämt fördelade så jag valde att ha 2,5" (ca 6,4 cm) mellan dem utefter y-linjen.





Eftersom jag ville att de skulle se ut som polka dots så tog jag en lika stor cirkel och placerade den där jag ville ha den, dvs i tomrummet, mellan de fyra första cirklarna mellan rad ett och två.









Jag kommer att lägga till en liten elefant och ett namn på canvastavlan. Jag importerade och ändrade storleken på dem så det skulle passa mitt projekt. Nu är jag redo att skära ut allt.



Ändra storleken på arbetet till 8,5" (ca 21,5 cm) bred och flytta sedan på de figurer som inte får plats i området som ska skäras ut. När detta är utskuret kan du flytta den andra halvan till arbetsbladet. Enkelt eller hur?



Till det här projektet har jag använt mig av värme transfer till samtliga motiv.
*Tänk på att spegelvända motiven när du ska skära ut i värme transfer.

Sedan strök jag fast dessa på en 12x12" (ca 30,5x30,5 cm) runt en canvastavla.





Jag hoppas att den här beskrivning kommer att hjälpa dig i dina projekt här framöver. Ha en bra vecka!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0