Free shape of the week - borders

lace borders

Den här veckans free shape är tre stycken olika borders. Här har jag använt en av dem till att göra en pappersspets att använda vid paketinslagning...

När man använder dessa borders är svetsningsverktyget din bästa vän. Här visar jag hur jag gjorde bordern ovan...

Först öppnade jag upp motivet i Silhouette Studio programvaran och när jag hade markerat motivet klickade jag på "ungroup" för att dela motivet, längst ner till vänster på skärmen och raderade sedan de två nedersta borders.

Därefter duplicerar jag motivet som jag har kvar och lappar över skarvarna något.

Sen öppnar jag upp "modify window" och markerar båda motiven och klickar på "weld" för att sätta samman dem till ett motiv.

Som du såg på paketet så var den vågiga kanten på båda sidor, dvs både uppåt och neråt. Jag markerar motivet och öppnar därefter "replicate window" och väljer sedan "mirror below".

Jag överlappar även dessa motiv något och väljer sedan "weld" i "modify window".

Du kan göra en border/kant så lång som du vill genom att duplicera och svetsa ihop kanterna. Så vill du ex. göra en vinylborder att ha på en vägg så är det fullt möjligt! Det är bara att fortsätta svetsa (weld).

Genom att använda samma svetsteknik så kan du addera dessa borders eller annat som finns i online butiken till ex botten av tags eller kort.

Hoppas du fick lite inspiration av mitt inlägg och njut av ditt nya motiv! Det är hög tid att ladda ner motivet för det är snart inte gratis :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0