Kudde till tandfen

Jag har flera vänner vars barn är nu i den åldern där de tappar tänder här och var. Deras tandlösa leenden är det som inspirerade mig i dagens projekt... en instruktion till en tandfekudde. I minns att jag la min tand under kudden i en zip-påse, och det funkade väldigt bra, men den här lille killen är bra mycket sötare.

Du kan naturligtvis göra kudden med vilket motiv som finns i Silhouettes online shop, men jag valde den här söta ugglan pga hjärtat på magen. Det är perfekt för att skapa en ficka.

För att skapa kudden så öppnade jag till att börja med motivet i Silhouette Studio programvaran och ändrade storleken så originalmotivet blev 8" (ca 20 cm). Efter det spegelvände jag motivets bas för att skapa baksidan av kudden. (Dessa två motiv kommer att sys ihop baksida mot baksida och jag spegelvänder motivet för att vara på säkra sidan om motivet inte är symmetriskt.)

När jag var nöjd med motivets storlek klippte jag ut delar i rätt storlek i både tyget och i "Sewable Fabric Interfacing". Därefter värmde jag på fast "Sewable Fabric Interfacing" på baksidan på varje del tyg, tog bort det vita skyddspappret på baksidan av "Sewable Fabric Interfacing" och placerade den första delen på skärmattan. När skärmattan laddats i Silhouetten valde jag inställningar för tyg och skar ut mitt motiv. Därefter upprepade jag processen för varje motiv.

Sen var turen kommen till förvaringsfickan, jag ville att den skulle vara lite mer slitstark och även mjukare så jag valde flanell till detta. Strök på "Sewable Fabric Interfacing" på baksidan, sydde runt kanterna och klippte bort överflödig flanelltyg.

Jag placerade alla mindre bitar på ugglans framsida och nålade fast dem och sydde sedan fast dem. För att göra själva fickan sydde jag bara runt sidorna på hjärtat och ej i toppen utan lämnade det öppet (Jag glömde nästan att lämna toppen öppen och höll på att sy runt hela hjärtat. Det hade blivit ett stort hoppsan.)


Därefter sydde jag ihop ugglans fram- och baksida, lämnade en liten öppning i överkant så jag kunde fylla kudden med stoppning och sydde sedan ihop den för hand.

Jag minns att jag fick enkronor från tandfen när jag tappade mina tänder men fickan passar även om man numera får en 20-kronors sedel och passar även för små lappar också!


Lycka till att sy din egen uggla!

Tillbehör:

Sewable Fabric Interfacing

Motiv:

Branch Owl  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0