Brodera med hjälp av Cameo

För ett tag sedan ville jag skapa något broderat. Det är den där gammeldagsa vintage looken jag älskar. I mitt huvud hade jag en vision där det skulle vara handbroderat och tjusigt. Problemet är att jag kan inte frihandsbrodera för det är inte min grej så att säga.

Pga detta så hamnade mitt projekt längst ner på att-göra-listan, tills igår... Då fick jag en ide. Kanske jag kan använda min Cameo för att göra märklinjerna som jag kan brodera efter, då behöver jag ju inte frihandsbrodera. YAY! Det funkade och här är mitt slutresultat av experimentet...



Så här gjorde jag...

Jag bytte ut skärbladet i min Cameo till pennhållaren och stoppade dit en märkpenna (som är fylld med bläck som försvinner), jag köpte en sån i den lokala tygaffären. Sen designade jag projektet i programvaran Silhouette Studios.



Jag markerade bort alla skärlinjer förutom cirkeln, ordet "happy" och blomsterstjälkarna. Jag placerade ett 12" tyg på min skärmatta (cuttingmat) och laddade in den i maskinen. Därefter valde jag sketch pen i inställningarna bland skärinställningarna och lät Cameon börja arbeta.



Nästa steg var att jag gjorde en stencil med texten "Easter" med hjälp av stencilvinyl. När det var utskuret så rensade jag bort bokstäverna och flyttader över det till mitt tyg. Till sist fyllde jag stencilen med vit tygfärg.



När färgen torkat satte jag fast tyget i en broderiram och började brodera stjälkarna och happy med broderigarn.



När jag var klar med broderingen skar jag ut blommor i tyg och sydde fast dem och satte även fast några knappar.



Nästa dag hade nästan all färg försvunnit och det som var kvar tog jag bort med en blöt trasa och då försvann det sista. Jag är så glad att jag provade det här experimentet och kan användas med alla möjliga sorters fonter och motiv! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0