Gör kraftigare bokstäver

Idag kommer jag att visa en tutorial som jag har gjort. När jag ska skriva titlar och journalingtexter på mina alster så är det några fonter jag gillar mest. Ibland funkar de direkt som de är och ibland tycker jag att de inte passar in direkt som de är utan måste göras om lite grann.

Här är ett snabbt exempel. På den här sidan, jag valde en hög/smal font till ordet "fall" för jag tyckte stilen passade. När jag hade skurit ut den och placerat ut den på sidan så tyckte jag att den flöt ihop med bakgrunden. Den var lite för tunn.

Normalt så skulle jag ha gjort texten i fetstil och sedan skurit ut texten igen. Men det är inte alltid som typsnitten har fetstil som tillval. Men det går att fixa ändå. När du har en font som inte har fetstil som tillval så finns verktyget som heter "offset".
 
Skriv ordet i Silhouette Studio programvaran, öppna fönstret för offset och klicka på offset.
 
Därefter ändrar du offset avståndet, jag valde .025 för mitt typsnitt, men det beror ju på vilken font man valt och hur man vill att det ska se ut. Testa lite olika val för att se så det blir som du tänkt dig. Klicka på apply när du är nöjd.
När du klickat på apply ser det ut ungefär så här.
 
Nästa steg är att markera originaltexten, den är ju fortfarande grupperad så det bör bara vara att markera den någonstans på nån bokstav och sedan klicka delete.
 
Här är originalet och även den kraftigare varianten i Silhouette Studio...
 
å här såg det ut före och efter på mitt projekt.
 
Fonten har fortfarande den där långa smala känslan som jag gillar fast jag gjorde den lite kraftigare, men nu smälter den inte ihop med bakgrunden i alla fall. Det här funkar även på tunna fonter med skrivstil också.
 
Hoppas du får mycket nytta av mitt lilla tips! Ha en bra dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0