Print and cut - bingo cards



Jag skapade de här roliga bingokorten med en av mina favoriter i Cameo/Silhouette Studio, nämligen funktionen print and cut. Nu när jag tänker efter, hur kunde jag skapa tidigare utan denna funktion? :)

Här visar jag steg för steg hur jag skapade dessa bingokort, men samma metod kan användas för att göra visitkort, inbjudningar, presentetiketter, texter på layouter osv. KUL! Så här gör jag:

Med hjälp av motiv och textinställningarna på vänster sida på skärmen designade jag bingokortet.



Notera att alla motiv och fonter har röda konturer. För att lägga till färg markerade jag först texten, klickade på fill color ikonen och valde sedan den färg jag ville ha. Därefter upprepade jag allt för alla nummer, fågeln och grenen.



Motiven och bokstäverna som jag just fyllde med färg har den röda skärlinjen runt dem så jag öppnade fönstret för line color och valde de streckade linjerna som då tar bort alla färgade linjer. Därefter lade jag till färg till mina streckade linjer och även i rutorna i samma fönster.



För att göra linjerna lite tjockare så ändrade jag tjockleken på linjerna.



Nästa steg är viktigt för print and cut funktionen. Jag valde "show registration marks" i fönstret för detta. Därefter vald jag att skriva ut.





Eftersom jag inte vill att alla motiv och bokstäver ska skäras ut måste jag ändra alla motiv till "no cut" in fönstret för skäralternativ, utan själva kortet. Motivet som kommer att bli utskuret är markerat med kraftigt rött streck.



Sedan placerade jag mitt utskrivna papper på skärmattan, precis som programvaran visar på skärmen, och laddade därefter Cameon med skärmattan. Till slut klickade jag på "cut" och lät Cameon börja arbeta. Magiskt! Det fascinerar mig fortfarande. Väldigt. Enkelt. Hela. Tiden. :)



Den här funktionen i Silhouette Studios kan man ha så mycket kul med. Prova och du kanske gillar den så mycket så jag gör...!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0