Gravering

Jag har fått många förfrågningar så jag har bestämt mig för att göra en beskrivning med graveringstekniken som jag har använt tidigare.

Jag började projektet med 5 x 7". Jag tänker göra en liten piratinbjudan och tänkte att det skulle vara kul att gravera en karta på kortet.



Efter att storleken är klar så importerade jag kartan och och arrangerade den på kortet.



Sedan lade jag till lite text för att bjuda in till partyt. La till lite färg i texten och även i "X".





För att lyckas med detta så ogrupperade (ungroup) jag kartan och markerade varje del för sig och fyllde med färg.




Nästa steg är det viktigaste. Eftersom jag kommer att vilja skriva ut fonten så behöver jag lägga till markeringar (registration marks) och skriva ut texten.

Det här tipset är väldigt användbart och kan bli till hjälp varje gång du kommer att skicka pappret genom Silhouetten för sensorn vill skär ut allt perfekt.



Nu så har jag mitt papper utskrivet och jag är redo för att skicka pappret genom Silhouetten en gång till. Jag behöver ändra några få instruktioner för skärlinjer så jag bara skär/graverar bara det jag vill och inte graverar allt. Kom ihåg att det var bara kartan jag ville ha graverad.

Jag klickar mig vidare till skärinställningarna (cut style settings) och väljer motivet jag vill gravera. Jag ser till så att linjerna är valda för att skära ut (cut) och markera sedan de andra motivet att ha ej skärliner (no cut cutlines).





När detta är gjort så klickar jag på skärinställningarna (cut settings). Det är här som jag väljer att de ska graveras och ej skäras ut. Välj cardstock alternativet och ändra inställningarna till 3 i hastighet och tjocklek till 25. Beroende på hur tjockt ditt papper är så kan du ev. behöva välja mindre tjockt. Nästa steg är att ändra skärbladet till ett med blå topp.



Placera ditt papper ovanpå skärmattan (carrier sheet) och placera det i Silhouetten. Silhouetten kommer att känna var skärmarkeringarna finns och graverar sedan kartan. Skär sedan ut inbjudningen.



Som du nu ser, så är den graverade kartan osynlig, jag brukar använda torrchalks för att markera linjerna så att motivet framhävs.






Det sista som jag avslutar med att är att jag sätter fast inbjudningen på en röd fotomatta/cardstock bakom kartan och även sätter fast ett piratskepp.



De motiv jag använt:
treasure_map_C00558_19007
pirate_ship_C00055_2158

Font:
Alias

Ha det så gott till nästa gång!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0