Göra layout och ändra motiv

Vanligtvis när jag börjar med ett nytt projekt startar jag med att lägga ut vilka motiv jag vill skära ut i programmet Silhouette Studio. På så sätt kan jag snabbt se vilken storlek allt kommer att ha och hur layouten kommer att se ut när det är klart, utan att behöva skära ut en massa delar som inte kommer att passa ihop. Placera ut projektet på skärmen är det bästa sättet tycker jag!

Idag ska jag göra en layout till min söta brorsdotter som tar studenten nästa vecka... himmel så fort tiden rinner iväg...! Jag börjar med att göra en fyrkant i 12"x12" som bakgrund till motiven jag kommer att skära ut.

Sen tar jag fram en ram som jag kommer att använda mig av.



Som du kan se så har den 3 olika ramar som jag kan att välja från. Jag kommer att använda ramen till vänster så jag börjar med att dela (ungroup) ramarna och ta bort (delete) de två ramarna till höger som jag inte kommer att använda mig av.



Nästa steg jag gör är att ändra bredden på ramen eftersom jag vill att den ska vara lite smalare. För att ändra bredden på ramen så drar jag i den mellersta markeringen/handtaget på höger sida av den yttersta markeringsramen. Jag klickar på markeringen och drar den mot mitten tills jag är nöjd med storleken. Eftersom jag tidigare delade ramarna så är det bara den ramen som är markerad som ändrar storlek.



Nu raderar jag den översta fyrkanten i min ram för jag vill att det ska vara foton där.



Nu när jag har tagit bort den översta fyrkanten ändrar jag höjden på den översta (som är kvar) så den fyller ut det tomma utrymmet uppåt. Sen markerar jag både fyrkanterna och drar in dem i ramen.

Nu har jag alltså ändrat klart min ram så det passar mitt projekt. Som du kan se på bilden nedan så har jag lagt till fler ramar och även lagt in lite text som jag vill ska vara med på min layout.



Jag känner att det är något som saknas så jag importerar även en border som jag vill använda mig av. Placerar den där jag tycker den passar in och raderar de andra borders jag inte vill använda mig av.







Nu när layouten börjar bli klar för att skära ut så drar jag undan de motiv och texter som jag inte vill skära ut från skärområdet (cutting area). Sedan skär jag ut dem allt eftersom i rätt papper.

Jag la även till lite sömnad på den klara layouten för det G.I.L.L.A.R jag och så lade jag även till en liten etikett längst upp till höger vid slut finishen.







Ha en trevlig helg!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0