skärning i tyg


Äntligen har våren kommit på rikligt och de känns underbart! Idag ska jag visa er hur ni kan använda er av tyg i silhuetten.



Jag började med att välja typsnitt, välg storlek och gör de klart för att skäras ut.Skär en bit av Interfacing materialet omkring 2 cm större än motivet som skall skäras.Värm fast Interfacing materialet med stykjärn på dit tyg. Placera den ojämna ytan på Interfacing materialet mot tyget. Använd ett lätt tryck i omkring två sekunder.
Anpassa värmen på stryjärnet efter tyget. Klipp ner materialen till samma storlek.
Ta bort bäraren från Interfacing materialet. Placera det på en skärmatta för tjocka material (Thick media). Använd Rosa hatt, ställ hastighet på 3-5 och tjocklek på 25-30 beroende på vilken tjocklek påtyg som skall skäras. Undvik att tyget får ut till dom vita hjulen på CR/Sillen, dådet finns risk att det fastnar. Beroende på tyget kan "double cut" behövas.


Använd en kniv eller sax för att klippa bort överflödiga trådar från det skurna tyget.



Nu är de nästan klart! Jag lägger i bokstäverna för att få dem raka och samma avstånd så tar jag bort de ’’negativa’’ innan det stryks.


Placera ditt motiv på objektet det skall appliceras på värm med stryjärn för en temporär
vidhäftning.






Nu ska de sys.






Klart!
Hoppas ni fått idéer och kunslap om hur ni kan använda tyg i er ’’sill’’.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0